وزیر اقتصاد گفت: از یک ماه آینده تمام بانک‌ها ‌براساس این الگوی جدید گزارش را دریافت کنند و در مدل جدید اعتبار سنجی بجای تمرکز بر روی سابقه بانکی به ٧٠ قلم اطلاعات تمرکز می‌شود.

خاطره«خاندوزی» از دردسرهای گرفتن وام از بانک قبل از وزارت / اجرای مدل جدید اعتبارسنجی از ماه آینده

به‌گزارش قدس آنلاین، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در بازدید از مرکز اعتبار سنجی با اشاره به خاطره دریافت وام از بانک مسکن قبل از وزیر شدنش، اظهار کرد: قبل از دوره وزارت برای گرفتن وام به بانک مسکن مراجعه کردم و مدارک مورد را هم تهیه و ارائه داده؛ اما در حالی که تمام مدارک کامل بود کارمند تسهیلات گفت سه روز دیگر مراجعه کنم، چراکه باید اعتبارسنجی انجام شود و قبل از اعتبارسنجی امکان پرداخت وام وجود ندارد.

وی ادامه داد: سه روز دیگر مراجعه کردم و کارمند بانک گفت از آنجایی که تاکنون هیچ وامی از شبکه بانکی دریافت نکرده‌ام کارنامه‌ام سفید است و هیچ وامی به نام من ثبت نشده است در حالی که می‌دانستم چندین بار وام از جمله وام قرض‌الحسنه دریافت کرده‌ام.  

وزیر اقتصاد گفت: این اتفاق نشان می‌داد که تا آن زمان سیستم و نظام اعتبارسنجی چقدر نادرست عمل می‌کرد و نقص داشت؛ اما در دو سال گذشته به همت همکاران در اعتبارسنجی و بانک مرکزی وضعیتی ایجاد شده که اعتبار سنجی یکی از نقاط جدی آینده رفتارسازی اقتصادی کشور خواهد بود و ۵ الی ۱۰ سال آینده می‌بینیم که این جثه کوچک اعتبارسنجی تا چقدر در قاعده سازی اقتصاد موثر است.

خاندوزی با بیان اینکه ساماندهی نظام اعتبارسنجی از بهمن ۱۴۰۰ آغاز شد، افزود: در بهمن ۱۴۰۰ جلسه‌ای با حضور مدیران تمام بانک‌ها برگزار شد و آن جلسه اولین گام مهم در ارایه خدمات به مردم در قالب مصوبه و ابلاغ پرداخت وام خرد بدون ضامن بود که هر چند دایره دستور شعهید جمهور برای ارایه این وام به کارکنان و بازنشستگان را مشمول می‌شد؛ اما این دایره وسیع‌تر شده و شاه‌کلید آن نظام اعتبار سنجی بود. از دوستان و همکارانم در شبکه بانکی و بانک مرکزی خواستم که این دایره را گسترش دهیم و شاه کلید آن هم تقویت اعتبار سنجی بود تا بتوانیم اعتبارسنجی را به نتیجه‌ای برسانیم که در تراز مردم باشد.  

وی گفت: امروز نه تنها مدل‌سازی پیشین پس از ٨ سال تغییر کرد بلکه مدل جدید در ۴ بانک اجرا شد و از یک ماه آینده تمام بانک‌ها ‌براساس این الگوی جدید گزارش را دریافت کنند و در مدل جدید اعتبار سنجی بجای تمرکز بر روی سابقه بانکی به ٧٠ قلم اطلاعات تمرکز می‌شود و بجای اینکه تنها برای یک سوم مردم بتوان گزارش اعتبار سنجی تولید کرد همه می‌توانند گزارش اعتبارسنجی داشته باشند و دسترسی عادلانه به اعتبارسنجی ایجاد شده و بخش زیادی از جامعه که بیرون از دایره اعتبارسنجی و اطلاعات افتاده بودند الان زیر چتر اعتبارسنجی قرار گرفتند و برای دو سوم جمعیت کشور امکان تولید گزارش اعتبارسنجی وجود دارد.

وی با بیان اینکه حتی تخلفات رانندگی هم مشمول اطلاعات اعتبارسنجی خواهد شد، ادامه داد: در گذشته کسی با خوش‌حساب‌ها کاری نداشت و بدحساب‌ها هم می‌توانستند به راحتی تسهیلات دریافت کنند اما این رویه تغییر کرده و شاهد  ایجاد نظام انگیزه بخش کاملا سیستمی هستیم.

وزیر اقتصاد بیان کرد: در ارایه گزارش اقتصادی به آقای پزشکیان این موضوع را هم مطرح کردم و رییس جمهور هم این را یک اتفاق مثبتی در اقتصاد دانستند که می‌توان بدون نیاز به روش پلیسی و امنیتی بدحساب‌ها را شناسایی کنیم. 

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.